مقالات

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل و جابجایی کالاها در جهت تجارت و واردات و صادرات، نقش مهم و چشمگیری در اقتصاد جامعه دارد. بر طبق سه فاکتور مهم، مِن جمله ارزش کالا و محموله، زمان تحویل کالاها و حجم کالاها و نیز نیاز مالک های کالاها، مشخص می‌شود که حمل و نقل به چه روش و طریقی صورت گیرد.

یکی از مهمترین روش های حمل و نقل، حمل و نقل هوایی می‌باشد که اثر چشمگیری در تجارت و کسب و کار افراد دارد.

حمل و نقل هوایی، نوعی از حمل و نقل هاست که مهمترین ویژگی آن حمل کالاها و یا اشخاص از طریق هوا است.

 

گفتیم که حمل و نقل به معنی جابجایی است. در حمل و نقل هوایی جابجایی و حمل کالاها و بار و محموله ها، از کشوری به کشوری دیگر صورت می‌گیرد که سهم بسیار زیاد و مهمی در فعالیت های تجاری دارد. این روش حمل و نقل با هواپیماهای مخصوص و غول پیکری صورت می‌گیرد.

برای حمل و نقل هوایی، بارنامه هوایی صادر می‌شود که در آن مشخصات زیادی اعم از: کد 8 رقمی شماره بارنامه، کد سه رقمی شرکت هواپیمایی، مشخصات کامل فرستنده و گیرنده طبق مشخصات موجود در گذرنامه، شماره تلفن، آدرس دقیق، کد فرودگاه های مبدا و مقصد، و همچنین شرایط پرداخت و مبلغ باربری، توضیحات و دستور العمل های خاص، نام شرکت حمل و نقل، نحوه حمل، مشخصات کالا، ارسال و تحویل کالا، زمان رسیدن پرواز و تحویل کالا، تاریخ و شماره پرواز همراه با مهر شرکت هواپیمایی ذکر و ثبت می‌شوند.

 

در حمل و نقل هوایی از وسایل حمل و نقل بسیار متنوعی استفاده می‌شود. اما عده زیادی فکر می‌کنند که حمل و نقل هوایی تنها از طریق هواپیما صورت می‌گیرد اما اینگونه تصور کاملا اشتباه است. کالاهای بسیار زیادی از طریق گلایدر ها، هلی کوپتر ها و یا سایر وسایل نقلیه هوایی، از نقاط مختلف به نقاط مختلف دیگری جابجا می‌شوند. البته نکته قابل توجهی وجودی دارد که در کشور ما (ایران) بیشتر حمل و نقل های هوایی با هواپیما صورت می‌گیرد.

انواع حمل و نقل هوایی

این نوع حمل و نقل را می‌توان از جنبه‌های مختلف و چند نوع دسته بندی کرد. مثلا در ایران حمل و نقل هوایی به دو دسته حمل و نقل خارجی و داخلی تقسیم می‌شود. البته با اینکه حمل و نقل زمینی در ایران کاربرد زیادی نسبت به دیگر روش های حمل و نقل در داخل کشور دارد. اما تعداد پروازهای خارجی برای جابجایی کالاها بسیار بیشتر از پروازهای داخلی باری می‌باشد.

 

برای حمل و نقل و جابجایی مسافران و کالاها از طریق هواپیما، روش‌های متفاوتی وجود دارد و استفاده می‌شود. اما ممکن است برخی روش ها مختص افراد مسافر (پرواز سیستمی) یا مختص کالاها (پرواز بازرگانی) باشند و برخی روش ها برای جابجایی افراد و هم کالاها (پرواز چارتر) هستند. هیچکدام از روش‌های حمل و نقل بر دیگری ارجهیت ندارند. با توجه به نیاز مخاطبین چه افراد و چه صاحبان کالا از بین روش‌های حمل و نقل، یکی انتخاب می‌شود.

 

نوع حمل و نقل هوایی بر طبق سه فاکتور مهم انتخاب می‌شود، که عبارتند از:

  • زمان تحویل کالا
  • حجم کالا
  • قیمت

پرواز سیستمی

پرواز سیستمی با پرواز چارتر تفاوت هایی دارند که از این تفاوت ها می‌توان به هزینه های بلیط ها، شرایط سنی و برنامه های زمانی اشاره کرد. به صورتی که در پروازهای سیستمی هزینه ها و برنامه های پروازها در طول ماه بدون در نظر گرفتن نوسانات مشخص است و امکان تغییر تاریخ بلیط برای مسافران وجود دارد. اما در روش چارتر امکان تغییر ساعت و تاریخ بلیط به هیچ وجه وجود ندارد.

پرواز بازرگانی

پرواز بازرگانی یکی از انواع حمل و نقل کالا با هواپیما است که مختص حمل کالاها می‌باشد و به دو روش فریت و کارگو صورت می‌گیرد.

روش فریت

  • مربوط به کالاهای مسافرین با سفرهای طولانی یا مهاجرت
  • در این روش حمل کالا به صورت تجاری نمی‌باشد

 

 

روش کارگو

  • مقرون به صرفه
  • حمل به صورت دسته جمی
  • توسط هواپیماهای باربری و متناسب با استانداردهای ایمنی

 

 

پرواز چارتر

  • حمل توسط هواپیماهای باربری و متناسب با استانداردهای ایمنی
  • حمل کالا به صورت دسته جمعی
  • مقرون به صرفه

ویژگی های حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی برای چرخه اقتصاد کشور از طریق تجارت ها، واردات و صادرات کالاها و بازرگانی خیلی ارزشمند است. حمل و نقل هوایی به دلیل بالابودن قیمت، پیشرفتش به کندی انجام می‌شود. در ادامه مباحث به برخی از مزایا و معایب این نوع حمل و نقل می‌پردازیم.

مزایای حمل و نقل هوایی

  • بالا بودن سرعت در به مقصد رسیدن کالاها
  • داشتن ایمنی و امنیت بالای بارها و محموله ها موجب می‌شود داخل هواپیما به بارها آسیب زیادی وارد نشود.
  • داشتن ویژگی سرعت بالا موجب متمایز شدن روش حمل و نقل از دیگر روش هاست.

معایب حمل و نقل هوایی

  • بالا بودن هزینه
  • عدم امکان جابجایی کالا با ابعاد زیاد و سنگین
  • هر کالایی امکان جابجایی با هواپیما ندارد
  • کالاهایی با حجم سبک و ابعاد متوسط امکان جابجایی با هواپیما دارند.

 

حمل و نقل هوایی چگونه کار می کند؟

تحویل محموله

پس از محاسبه وزن محموله نهایی، کلیه مشخصات لازم در مورد محصولات، مجوزهای مورد نیاز اخذ و به انبار تحویل داده می شود.
هنگامی که بسته دریافت می‌شود، تحت آزمایش های کیفی قرار می‌گیرد. اگر محموله تمام چک‌ها را پاک کند، برچسب گذاری با ذکر جزئیات مربوط به محصولات انجام می‌شود و صورت حساب راه هوایی تهیه می‌شود.

ترخیص کالا از گمرک در هنگام خروج

در بندر خروج، بسته به طور کامل بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ محصول ممنوعه ای در حال حمل نیست. تمام جزئیات حمل و نقل تایید شده و هزینه گمرک بر این اساس محاسبه می‌شود.

بارگیری و خروج

محموله در یک دستگاه بار واحد (ULD) بسته‌بندی می‌شود و سپس برای حمل و نقل به هواپیما ارسال می‌شود.

تخلیه کردن

پس از رسیدن هواپیما به فرودگاه مقصد، بارگیری می شود و صورتحساب‌ها و برچسب‌های مربوطه جمع آوری می‌شود.

ترخیص کالا از گمرک در بدو ورود

اداره گمرک کشور یا منطقه مقصد، محموله را بررسی و بر اساس مقررات واردات خود، آن را برای ورود ترخیص می‌کند.

تحویل

پس از رفع تمامی موارد قانونی، بسته از طریق جاده به مقاصد مربوطه برای تحویل به مشتری منتقل می‌شود.

انواع کالا در حمل و نقل هوایی

  • بارهای معمولی:
    از انواع بارهای معمولی میتوان به برخی موارد اشاره کرد. مِن جمله: لوازم منزل البته بجز وسایل شکستنی، تلویزیون، پلاستیکی، لوازم یدکی، ساختمانی و…
  • بارهای فاسد شدنی:
    بارهایی مثل لبنیات، گوشت، مرغ و… که باید در شرایط خاصی نگهداری شوند، جزء بارهای فاسدشدنی هستند.
  • بارهای حجمی و سبک:
    محموله هایی مانند پنبه یا زعفران که دارای حجم زیاد، اما وزن کم می‌باشند.
  • بارهای خطرناک:
    برخی از کالاها جزء کالاهای خطرناک هستند و در دسته ی بارهای خطرناک قرار دارند همچنین حمل و نقل هوایی آنها خطرناک می‌باشد. مثل مواد محترقه، باروت و… که امکان آتش سوزی و یا منفجر شدن دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *