مقالات

امنیت بار 1

چه راننده کامیونی باشید که کالاها را تحویل می‌دهد و چه تولیدکننده‌ای که مطمئن می‌شود محصولات شما به طور ایمن به مقصد می‌رسند، امنیت محموله در فرآیند شما ضروری است. هر محموله ای که ایمن نشده باشد، می‌تواند منجر به تصادفات جاده ای، آسیب و آسیب به اموال شود.

انجام صحیح روش‌های مهار بار و بارگیری در زمان جابجایی بارها اهمیت بسیار فراوانی دارد و یادگیری مهارت مهار بار برای هر راننده باربری یکی از الزامات می‌باشد.

ایمنی در بارگیری و رعایت نکات مرتبط به آن سبب می‌شود که بار به سلامت به مقصد برسد و مشکلی برای راننده و بار پیش نیاید. مورد دیگر اینکه رعایت کردن نکات مرتبط به ایمنی در بارگیری و تخلیه بار سبب می‌شود برای مالک بار هیچگونه خسارت مالی پیش نیاید.

یکی از اساسی ترین و مهمترین اقداماتی که جهت جابجای بارها و کالاها بایستی به صورت اصولی انجام شود، مجهز کردن خودروهای حمل و نقل به تجهیزات ایمنی می‌باشد. مسئله ایمنی ماشین حمل بار علی‌الخصوص در باربری بین شهری، یکی از با اهمیت ترین موارد می‌باشد.

بر اساس استانداردهای جهانی همه شرکت ها و موسساتی که در حوزه حمل و نقل جاده‌ای فعالیت دارند، بایستی از وسایل و تجهیزات ایمنی مثل جعبه کمک‌های اولیه، علائم ایمنی نظیر مثلث شبرنگ، کارت معاینه فنی معتبر، کپسول آتش نشانی، زنجیر چرخ و لاستیک با آج مناسب، دستگاه سنجش سرعت و زمان بهره مند باشند و فقط در این حالت می‌باشد که این شرکت ها می‌توانند بارنامه و صورت وضعیت مسافری صادر نمایند.

در لجستیک، ما اهمیت امنیت بار در طول حمل و نقل را درک می‌کنیم. بیایید اصول اولیه را پوشش دهیم و همه چیزهایی را که باید در مورد امنیت محموله بدانید مرور کنیم.

مهار بار چیست؟

یکی از مهمترین ابزارهای ایمنی در بارگیری کالاها و محموله‌ها، مهار بار می‌باشد. مراکز حمل و نقل بین شهری و باربری‌ها و همچنین رانندگان بایستی در زمان بارگیری از مهار بار استفاده کنند.

مهار بار و حفظ امنیت بار در زمان حمل و نقل و جابجایی بارها، یکی از موضوعات حائز اهمیت می‌باشد که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن چشم پوشی نمود.

مهار بار نقش بسیار مهمی در محکم نگهداشتن بار تا زمان رسیدن به مقصد دارد. چون که سبب می‌شود بار در هنگام حرکت تکان نخورد و آسیبی به آن وارد نشود.

ابزارهای مهار بار 

  • انواع اتصالات
  • درب های کناری
  • نرده های محافظت کننده جلو
  • سقف
  • پوشش نرده ای
  • و …

این تجهیزات بایستی از بابت ساختاری و دوام دارای مقاومت زیادی باشند تا بتوانند به صورت اصولی و کامل، امنیت بار را حفظ کنند. چون این تجهیزات از مهمترین ابزارهای ایمنی در زمان بارگیری به شمار می‌روند و در صورتی که یکی از این ابزارها خراب شود و یا نقص داشته باشد، می‌تواند موجب انحراف بار و در نهایت سقوط بار شود.

هر یک از تجهیزات نامبرده، با توجه به نوع وسیله نقلیه، ابعاد بارگیری، ظرفیت وسیله نقلیه، نوع بار و همچنین نوع بسته‌بندی، کاربرد مختلفی دارند. تجهیزاتی که در ماشین های باربری جهت نگهداری بارهای استفاده می‌شوند بایستی بتوانند در برابر فشارهای وارده از سمت بار و بندها، از خود مقاومت نشان دهند. برای حمل بارهایی مثل ورق‌ها به طور فله‌ای، بایستی ماشین حمل و نقل به «جاستون» در کنار کفی مجهز شوند تا ستون ها بتوانند در آن جای بگیرند.

 

سطوح گوه ها بایستس دارای اصطکاک کافی و قابلیت اتصال به بند را داشته باشند. بندها گوه را به وسیله نقلیه متصل می‌کنند.

اصول امنیت بار در حمل و نقل

قوانین را درک کنید

وزارت حمل و نقل (DOT) و اداره ایمنی حمل و نقل موتور فدرال (FMCSA) مقررات سختگیرانه ای برای ایمن سازی محموله دارند و درک آنها ضروری است. هدف اصلی این قوانین اطمینان از ایمن و کنترل محموله است. عدم رعایت مقررات می‌تواند منجر به جریمه، بازداشت و حتی تصادف شود. بنابراین، درک واضح قوانین، الزامات و دستورالعمل‌ها برای ایمن سازی مناسب محموله بسیار مهم است.

تجهیزات مناسب را انتخاب کنید

انتخاب تجهیزات مناسب برای ایمن سازی محموله ضروری است. توصیه می‌شود از تسمه‌ها، زنجیر، تار و طناب‌هایی استفاده کنید که مطابق با مقررات DOT و FMCSA هستند و محدودیت‌های بار کاری کافی برای نگه‌داشتن محموله را دارند.

اطمینان حاصل کنید که از تجهیزات با کیفیتی استفاده می‌کنید که بادوام و قابل اعتماد هستند تا از جابجایی یا سقوط بار در حین حمل و نقل جلوگیری شود. همچنین، به یاد داشته باشید که تجهیزات خود را قبل و بعد از هر بار استفاده بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

مدیریت بار

مدیریت بار موثر یک عامل مهم در هنگام بارگیری و تخلیه محموله شما است. مطمئن شوید که محموله خود را به درستی بارگیری و تخلیه کرده اید تا از اضافه بار یا توزیع نابرابر وزن جلوگیری کنید. برای اینکه خود را برای موفقیت آماده کنید، تعادل و مرکز ثقل محموله را در نظر بگیرید تا از جابجایی آن جلوگیری کنید. بنابراین، برای محدود کردن حرکت و اطمینان از پایداری محموله، از وسایل مسدود کننده، مهاربندی و پشتیبانی مناسب استفاده کنید.

آموزش و صدور گواهینامه

چه در این صنعت تازه کار باشید و چه یک راننده کامیون باتجربه، باید حافظه خود را با توجه به آموزش مناسب در مورد ایمن‌سازی محموله، توزیع بار و جابجایی تجهیزات تجدید کنید. FMCSA دوره‌ها و برنامه‌های صدور گواهینامه را در مورد جوانب مختلف رانندگی کامیون، از جمله امنیت بار ارائه می‌دهد. تکمیل این دوره ها ایمنی محموله شما را تضمین می کند و می‌تواند شما را از جریمه‌ها و جریمه‌ها نجات دهد.

ایمن‌سازی محموله نه تنها یک الزام قانونی بلکه برای ایمنی شما و دیگران نیز ضروری است. با درک آنچه باید در مورد امنیت محموله بدانید، می‌توانید مطمئن شوید که محموله شما در طول حمل و نقل ایمن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *