مقالات

انواع ماشین های حمل بار 2

کامیون ۶ چرخ (تک محور)

کامیون ۶ چرخ یا کامیون تک محور یکی از انواع ماشین حمل بار است که برای جابجایی بارهای سنگین کارایی دارد. این دسته از وسایل نقلیه متناسب با ظرفیت خود در صنعت حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. کامیون ۶ چرخ که با عنوان دو محور نیز خوانده می‌شود، دارای حداقل ظرفیت ۱۹ و حداکثر ظرفیت ۱۰ تن است.

اگر بخواهیم طول کامیون را بررسی کنیم باید بگوییم که طول آن ها بین ۵ تا ۶ متر می باشد. اندازه کامیون تک (کامیون تک محور) ۲٫۳۰ در ۵٫۸۰ متر است.

کامیون ۱۰ چرخ (جفت محور)

کامیون ۱۰ چرخ یا جفت محور نیز یکی از انواع ماشین حمل بار است که جزو خودروهای سنگین به شما می‌رود. این نوع وسیله نقلیه همان‌طور که از عنوان آن مشخص است دارای ۱۰ چرخ می‌باشد و ظرفیت آن نیز حداکثر ۱۵ تن است.

کامیون‌های جفت محور از ظرفیت بیشتری نسبت به کامیون های تک برخوردار هستند. این نوع کامیون‌ها دارای دو محور در انتهای خود هستند و می توانند حداکثر ۱۵ تن وزن را تحمل کنند. طول آن ها نیز حدوداً ۷ متر است که تحت عنوان‌هایی از جمله ۱۰ چرخ  و ۱۵ تن نیز شناخته می شوند. این دسته از انواع ماشین‌های باربری بیشتر برای جابجایی تره‌بار، انواع سنگ‌های ساختمانی، برخی از آهن آلات و دیگر موارد مشابه کارایی دارند.

اندازه یا ابعاد کامیون جفت (کامیون جفت دیفرانسیل) ۷ متر در ۲٫۳۰ متر است.

تریلی

دیگر انواع ماشین سنگین حمل بار شامل تریلی است که این دسته از انواع ماشین باربری نیز به نوبه خود تنوع بالایی دارد. منتهی آن دسته‌ از تریلی‌هایی که در لیست ماشین‌های سنگین قرار دارند به‌شکلی طراحی شده‌اند که در مقایسه با مواردی که برای جابجایی بارهای فوق سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند ظرفیت کمتری دارند.

تریلی دارای بخشی به نام کشنده است که به آن کلگی یا اسب نیز گفته می‌شود. ظرفیت تریلی‌ها به کشنده بستگی دارد اما معمولاً بیشتر از ۱۵ تن توانایی حمل بار را دارند و حداکثر باری که می‌توانند حمل کنند ۲۲ تا ۲۵ تن است. تریلی لبه‌دار، کفی، ترانزیت و … از انواع تریلی محسوب می‌شوند.

ناگفته نماند که انواع تریلی با وجود ابعاد و وزن بالا می‌توانند در جاده‌ها با سرعت مشابه دیگر وسایل نقلیه حرکت کنند. اما با این وجود قوانین و مقررات حمل و نقل در رابطه با خودروهای سنگین سخت‌تر است. زیرا آن‌ها موظف هستند سرعت مطمئنه را مطابق با ضوابط حمل و نقل بارهای بزرگ رعایت کنند.

ابعاد حدودی تریلی: طول ۱۲ متر عرض ۲٫۵ متر وزن قابل حمل ۲۲ تن

خودروهای فوق سنگین باربری 

دیگر انواع ماشین حمل بار شامل خودروهای فوق سنگین است. همان‌طور که از عنوان این دسته از وسایل حمل و نقل بر می‌آید برای مواردی به کار می‌روند که وزن بار بسیار سنگینی دارند. بارهای فوق سنگین بیشتر شامل تجهیزات و ماشین آلات صنعتی هستند. برخی از انواع ماشین‌های حمل بار فوق سنگین شامل موارد زیر می‌باشند.

تریلی ۱۱ محور

تریلی ۱۱ محور یکی از انواع ماشین حمل بار است که برای جابجایی بارهای فوق سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. تریلی ۱۱ محور در اصطلاح دیگر به‌عنوان تریلی کمرشکن نیز خوانده می‌شود.

این دسته از ماشین‌های فوق سنگین در صنعت حمل و نقل به‌صورت گسترده کارایی دارند. البته ناگفته نماند که استفاده از تریلی کمرشکن برای حمل بارهای خاص که در مکان‌های خاص وجود دارد رایج است.

همچنین تریلی‌های کمرشکن می‌توانند از مسیرهای کوهستانی عبور کنند. به این ترتیب همه بارهایی که باید از مسیرهای کوهستانی و تپه‌ها رد شوند نیز جزو مواردی هستند که با استفاده از تریلی‌های کمرشکن قابل جابه‌جا هستند.

تریلی‌های کمرشکن به‌طور کلی شامل دو بخش قسمت کابین بارگیری و کابین راننده که در اصطلاح دیگر به آن عنوان تراکتور نیز می‌گویند هستند. کابین راننده چهار چرخ دارد و از اینرو تریلی ۱۱ محور با تسلط بسیار بالایی از جاده‌های صعب‌العبور و کوهستانی و همچنین تپه‌ها عبور می‌کند. قسمت تراکتور یا کابین راننده تریلی‌های کمرشکن از قسمت بارگیری آن جدا می‌شوند. این امر فرایند بارگیری را راحت‌تر می‌کند.

ناگفته نماند که تریلی های کمرشکن نیز به نوبه خود دارای انواع مختلفی هستند و معیارهای که برای دسته‌بندی آن‌ها به کار می‌رد شامل طول کلی و تعداد چرخ‌های تریلی است.

تریلی بوژی 

یکی دیگر از انواع ماشین فوق سنگین حمل بار شامل تریلی بوژی یا به اصطلاح دیگر تریلی هزار چرخ است. این دسته از ماشین‌های سنگین به‌ندرت در سطح شهرها به چشم می‌خورند و معمولاً برای جابجایی محموله‌های فوق سنگین در شریان‌های بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تریلی‌های بوژی حاوی نوعی محور هیدرولیکی روغنی هستند و برای افزایش کارایی در صنعت حمل و نقل طراحی خاص و ویژه‌ای دارند.

به‌طور کلی تریلی‌های بوژی نسبت به تریلی‌های کمرشکن ظرفیت بیشتری دارند و ظرفیت آن‌ها متناسب با اندازه و نوع بار متغیر است. همچنین تعداد لاستیک‌هایی که برای این دسته از تریلی‌ها تعبیه می‌شود بیش از ۵۰۰ حلقه است. برای حمل و نقل‌های عظیم بسیار کاربردی هستند و ساز و کار منحصربه‌فرد خود را دارند.

هزینه انواع خودروی باربری

انواع خودروی باربری از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. به‌عنوان مثال خودروهای باربری سبک نظیر وانت و نیسان در مقایسه با انواع ماشین حمل بار سنگین نظیر کامیون‌ها و تریلی‌ها قیمت کمتتری دارند.

از اینرو تعرفه هر کدام از آن‌ها برای جابجایی محموله‌های مختلف متفاوت است. به همین دلیل برای محاسبه تعرفه حمل و نقل بارهای مختلف نوع وسیله نقلیه یکی از معیارهای مهم به‌شمار می‌رود.

تنوع خودروهای باربری در همگام بار

دسترسی به انواع ماشین حمل بار یکی از دغدغه‌های مهم برای صاحبان محموله‌های مختلف است. زیرا ممکن است متناسب با نیاز خود در مواقع مختلف به‌وسیله نقلیه مناسب دسترسی نداشته‌باشند. از این رو بهترین و منطقی‌ترین راهکار برای دسترسی به‌وسیله نقلیه متناسب با نوع، حجم و وزن بار درخواست خدمات از شرکت‌های باربری است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *