مقالات

انواع ماشین های حمل بار 1

انواع ماشین‌های حمل بار

انواع ماشین حمل بار برای جابجایی بار در محدوده شهری، بین شهری و حتی بین‌المللی کارایی دارند. وسایل نقلیه حمل و نقل بر اساس بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و دارای انواع مختلفی هستند. اما در حالت کلی وسایل حمل و نقل جاده‌ای بر حسب ظرفیت، ابعاد و اندازه و نوع بار دسته بندی می‌شوند.

ناگفته نماند که ماشین‌های حمل و نقل فقط شامل مواردی که در سطح کشور فعالیت می‌کنند و ما می‌شناسیم نیستند. بلکه شرکت‌های تولیدکننده این دسته از محصولات انواع و اقسام ماشین حمل بارهای مختلف را بسیار متنوع تولید کرده‌اند و برخی از آن‌ها هنوز به کشور ما راه نیافته و در جاده‌ها به چشم نمی‌خورند.

انواع ماشین‌ حمل بار بر اساس نوع بار شامل سه دسته کلی ماشین باربری سبک، ماشین باربری نیمه سنگین و ماشین باربری سنگین است که هر کدام از این دسته‌بندی‌ها شامل موارد مختلفی هستند.

داشتن اطلاعات کافی و یا به‌عبارت دیگر شناخت انواع خودروی باربری در صنعت حمل و نقل بسیار مهم است. زیرا به کارفرما کمک می‌کند متناسب با نوع و وزن بار خود بهترین و مناسب‌ترین وسیله نقلیه را انتخاب کند.

منظور از بهترین وسیله نقلیه وسیله‌ای است که بر اساس حجم و وزن بار تعرفه مناسب و مقرون به صرفه ای داشته ‌باشد و همچنین ساختار آن وسیله متناسب با شرایط فیزیکی بار طراحی شده باشد. به‌نوعی که در حین جابجایی احتمالات آسیب محموله به کمترین حد ممکن برسد. در ادامه مطالب انواع ماشین حمل بار با ذکر جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خودروهای سبک باربری

خودروهای سبک باربری شامل انواع وانت است و برای جابجایی محموله‌های سبک زیر ۲ تن کارایی دارند.

معمولاً این دسته از وسایل نقلیه نیز دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. اما در یک دسته بندی کلی خودروهای حمل و نقل سبک شامل دو نوع وانت‌های سبک و سنگین می‌شود.

معمولاً ماشین‌های حمل و نقل سبک برای جابجایی خرده بارها و همچنین در حوزه درون شهری کاربرد بیشتری دارند. به همین دلیل در معدود مواردی از آن‌ها برای جابجایی محموله‌های بین شهری استفاده می‌شود.

در ادامه انواع خودرو باری سبک با ذکر مشخصات و نوع کاربرد معرفی خواهد شد.

وانت نیسان

وانت نیسان یکی از رایج‌ترین و همچنین پرکاربردترین انواع ماشین حمل بار است که به‌صورت گسترده در سطح شهرها مشاهده می‌شود. معمولاً وانت نیسان برای جابجایی بارهایی که بین ۱۵۰۰ الی ۲ تن هستد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بین انواع ماشین حمل بار سبک به جرات می‌توان گفت که وانت نیسان بهترین وسیله باربری به‌شمار می‌رود و اکثر بارهای کم حجم و سنگین، البته در محدوده طرفیت نیسان، با این دسته جابجا می‌شود.

از این دسته خودرو برای حمل و نقل انواع مبلمان و مصنوعات چوبی، تره‌بار و برخی از تجهیزات صنعتی سبک از این نوع وسیله نقلیه استفاده می‌شود. البته کارایی نیسان بسیار فراتر از موارد ذکر شده است.

به‌عنوان مثال مواردی نظیر مصالح ساختمانی فلزات کمتر از ۲ تن، اسباب اثاثیه منزل، گاوصندوق، انواع میوه و تره‌بار، یخچال‌های ساید بای ساید، مبلمان بیشتر از یک دست، وسایل و اسباب اثاثیه منازلی که امکان تردد کامیون در خیابان‌های آنها وجود ندارد و دیگر موارد مشاور نیز با وانت نیسان جابجا می‌شوند.

وانت مزدا

یکی دیگر از انواع ماشین حمل بار سبک شامل وانت مزدا است که این خودرو نیز جزوه وسایل نقلیه پر کاربرد در سطح کشور به شمار می‌رود و معمولاً برای جابجایی انواع مبلمان کارایی دارد.

وانت مزدا جزو وانت‌های سبک به‌شمار می‌رود و ظرفیت آن حدوداً ۷۵۰ کیلوگرم است. اما همان‌طور که گفتیم به‌طور کلی این دسته از ماشین‌های حمل و نقل برای جابجایی مبلمان وسیله مناسبی هستند.

وانت‌پیکان

وانت‌پیکان نیز جزو وانت‌های سبک است که در دو مدل کفی دار و بدون کفی وجود دارد. این دسته از انواع ماشین حمل بار برای جابجایی محموله‌های ۴۰۰ الی ۷۰۰ کیلو قابل استفاده هستند. وانت‌پیکان بدون کفی برای جابجایی بارهای سبک و متفرقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما وانت‌پیکان کفی دار علاوه‌بر کاربردهای نام برده برای جابجایی انواع مبلمان در صنعت حمل و نقل نیز به کار گرفته ‌می‌شود.

وانت پراید

وانت پراید در لیست انواع ماشین حمل بار سبک قرار دارد و از آن به‌عنوان وانت پراید اختصاصی ۱۵۱ نیز یاد می‌شود. این خودرو در حال حاضر ارزان قیمت‌ترین خودرو صفر کیلومتر مناسب برای باربری در حوزه داخل شهری به‌شمار می‌رود. این خودرو در حالت استاندارد، محفظه بار ۴۲۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم وزن را می‌تواند تحمل کند.

ابعاد محفظه خودرو پراید فقط برای جابجایی اجسامی که کمتر از ۱۶۰ سانتی‌متر طول دارند مناسب است. در مقایسه این وسیله با وانت‌بار و نیسان بار باید گفت که ایمنی و ظرفیت کمتری دارد.

وانت پیکان نسبت به دیگر موارد نام برده جدیدتر است. به‌طور کلی این دسته از ماشین‌های حمل و نقل برای جابجایی بارهای زیر ۷۰۰ کیلو در مساحت‌های کم قابل استفاده‌ هستند. البته ناگفته نماند برای حمل مبلمان و خرده بار سبک نیز گزینه‌ای مناسبی هستند.

همچنین بر مبلمان این دسته از ماشین‌ها برای جابجایی وسایل سنگین خانه نظیر تلویزیون، لوستر، فرش گاز و دیگر موارد مشابه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. خلاصه آنکه وانت پراید سبک‌ترین ماشین باربری است و برای بارهای بسیار سبک مناسب می‌باشد.

وانت آریسان

خط تولید آریسان خودرو از پاییز سال ۱۳۹۶ در شهر تبریز استارت خورد و از زمان این مدل خودرو نیز به لیست وسایل نقلیه سبک در کشور اضافه شده است‌. آرسیان یک نوع وانت پیکان می‌باشد که روی پلتفرم ۴۰۵ طراحی شده است. این خودرو از نمای جلو مشابه پژو پارس می‌باشد. در حال حاضر در دو مدل دوگانه سوز و بنزینی وجود دارد و مجهز به موتور ۴ سیلندر  ۱۷۰۰ سی‌سی است. این خودرو  در حالت بنزینی حداکثر ۲ تن ظرفیت بار دارد و در حالت گاز سوز ۷۶۰ کیلوگرم وزن دارد.

خلاصه آنکه وانت آریسان نیز جزوه انواع ماشین حمل بار سبک محسوب‌ می‌شود و لذا فقط برای جابجایی بارهای سبک و کم حجم کارایی دارند

خودروهای نیمه سنگین باربری

خودرو های نیمه سنگین شامل انواع کامیونت نظیر خاور، هیوندای، ایسوزو و البرز کامیونت است. معمولاً در کشور ما همه خودروهایی که شبیه خاور هستند با عنوان کامیونت خوانده می‌شوند. اما ناگفته نماند که کامیونت‌ها نیز به نوبه خود دارای تنوع بالایی هستند و برای جابجایی محموله‌هایی با وزن و حجم مناسب در حوزه‌های مختلف کارایی دارند.

خاور

همان‌طور که در مطلب قبلی به این نکته اشاره کردیم خاور یکی از انواع کامیونت است که معمولاً در مدل‌های مختلفی وجود دارد. انواع خاور برای جابجایی وسایل کم وزن و حساس که حجم زیادی دارند، نظیر مبلمان و وسایل منزل و همچنین کالاهای اداری نظیر صندلی و میز استفاده می‌شود.

انواع ماشین حمل بار شامل خاورهای مسقف نیز می‌شود و خاورهای مسقف نیز در دو نوع مسقف چادری و خاور مسقف فلزی به چشم می‌خورند.

این دسته از وسایل نقلیه معمولاً برای جابجایی تجهیزات حفاظتی کارایی دارند. به‌عنوان مثال آن دسته از خاورهای مسقفی که برای جابجایی مبلمان و اثاثیه منزل به کار می‌روند در اتاق بار خود دارای تعدادی پتو و دیگر موارد مشابه دیگر هستند که برای قرارگیری در بین لوازم در حین جابجایی به کار می‌رود.

انواع خاور معمولاً برای جابجایی محموله‌هایی که در محدوده ۲ تن الی ۶ تن قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. کامیونت یا به‌عبارت دیگر خاور در مدل‌های مختلف ظرفیت مشخصی دارند.

کامیونت‌ها برای جابجایی مصالح ساختمانی و تره‌بار استفاده می‌شوند. همچنین انواع خاور مسقط نیز برای جابجایی اسباب و اثاثیه منزل و جهیزیه کارایی دارد.

یکی دیگر از معیارهای که برای دسته بندی خاور ها ملاک قرار می‌گیرد نوع اتاق آن است که بر این اساس این دسته از انواع ماشین حمل بار شامل خاور یخچال دار، خاور تانکر، خاور کمپرسی، خاور روباز و خاور رو بسته می‌شود. هر کدام از این موارد نیز بر اساس ظرفیت و ابعاد اتاق دارای انواع مختلفی هستند.

کامیونت ایسوزو

کامیونت‌های ایسوس یکی از رایج‌ترین انواع ماشین حمل بار کامیونت در کشور ما هستند و برای جابجایی بارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از محصولات توسط یکی از موفق‌ترین و معتبرترین تولید کنندگان ژاپنی انواع ماشین باربری سنگین و نیمه سنگین راهی بازار می‌شوند و مجهز به موتورهای دیزلی هستند.

کامیونت‌های باربری ایسوزو علی‌رغم داشتن ظاهری جمع و جور و کوچک فضای جا داری دارند و از این رو برای حمل و نقل محموله‌های مختلف بسیار کاربردی می‌باشند.

این دسته از خودروها دارای موتوری قوی هستند و از این رو برای جابجایی بارهای سنگین قدرت و توانایی ایده‌آلی دارند. خوشبختانه قطعات این خودرو در کشور ما به‌راحتی در دسترس است و به همین دلیل جزوه رایج‌ترین انواع کامیون در کشور به‌شمار می‌روند.

انواع ماشین حمل بار کامیونت ایسوزو بر حسب معیارهای مختلف نیز دارای دسته‌بندی متعددی است. البته در حالت کلی انواع این خودرو بر اساس ظرفیت آن مشخص می‌شود و بر اساس معیار نام برده انواع کامیونت ایسوزو شامل کامیونت ایسوزو ۵ تن، کامیونت ایسوزو ۶ تن، کامیونت ایسوزو ۸ تن و کامیونت ایسوزو باربری ۱۸ تن است.

کامیونت هیوندای

کامیونت هیوندای نیز متعلق به یکی از برترین و بهترین خودرو سازان دنیا است که مقر فعالیت آن در کره جنوبی قرار دارد. هیوندای چهارمین شرکت تولید کننده ماشین‌های سنگین به‌شمار می‌رود و این تولید کننده نیز توانسته است در حوزه فعالیت خود به‌خوبی بدرخشد.

ماشین باربری هیوندای شامل انواع کامیونت ۶ تن و ۸ تن است و معمولاً برای جابجایی انواع و اقسام بار می‌توان از این وسیله کمک گرفت.

کامیونت البرز

کامیونت البرز یا به‌عبارت دیگر دانگ فنگ یکی دیگر از انواع ماشین حمل بار است که برخلاف مدل‌های معرفی شده این محصول مونتاژ داخل است و توسط سایپا دیزل تولید شده و راهی بازار می‌شود.

کامیونت البرز نیز یکی از انواع ماشین‌های باربری به شمار می‌رود و در لیست کامیونت‌های کشنده پرفروش در سطح کشور قرار دارد و در حال حاضر در دو مدل جفت محور و تک‌محور تولید می‌شود.

شرکت سایپا دیزل حدود ۵۵ سال پیش تأسیس شده است که در طی فعالیت خود با تولیدکنندگان مطرح ماشین سنگین نظیر ولوو تراکس قرارداد بسته است. این شرکت همواره توانست ماشین‌های سنگین با کیفیتی را به بازار عرضه کند. اما متأسفانه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تولید کنندگانی که با این شرکت داخلی همکاری داشتند از عرضه قطعات به آن خودداری کردند.

جهت رفع مشکل این شرکت با بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو سنگین در چین که شامل شرکت دانگ فنگ موتور است قرارداد بست. به این ترتیب توانست تا حدودی بر مشکلات ناشی از تحریم غلبه کند و کامیونت البرز یا دانگ فنگ را راهی بازار کند. این خودرو دارای موتوری قوی است و همچنین از نظر امکانات نیز قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد.

کشنده البرز تک‌محور حدود ۶۳۱۰ میلی‌متر طول و ۲۵۰۰ میلی‌متر ارتفاع دارد. سطح ارتفاع آن از کف زمین نیز حدود ۳ هزار و ۸۵۰ میلی‌متر است و می‌تواند تا ۱۳ تن بار را جابه‌جا کند.

کشنده البرز جفت محور حدود ۷۶۰ میلی‌متر طول، ۲۵۰۰ میلی‌متر عرض و ۳۸۵۰ میلی‌متر از زمین فاصله دارد و می‌تواند تا ۲۶ تن بار را جابه‌جا کند. به همین دلیل این مدل خودرو در لیست انواع ماشین حمل بار سنگین قرار دارد.

خودروهای سنگین باربری

یکی دیگر از انواع ماشین حمل بار شامل خودروهای سنگین نظیر انواع کامیون و تریلی است. هر کدام از وسایل نقلیه نامبرده نیز دارای انواع مختلفی هستند که برای جابجایی انواع و اقسام بار متناسب با شرایط خود کارایی دارند.

به‌طور کلی آن دسته از ماشین‌های باربری که دارای ظرفیت بیشتر از ۶ تن هستند در لیست خودروهای سنگین باربری جای دارند. برخی از وسایل نقلیه موجود در این دسته‌بندی شامل موارد زیر هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *