نقد و بررسی وانت آریسان

وانت ها از خودروهایی هستند که معمولا در چندین نمونه مختلف تولید می شوند و روانه بازار جهانی می‌شوند، که بطور مثال به صورت تک‌کابین، دوکابین تولید می شوند.وانت آریسان در ابتدا از سوی ایران‌خودرو به‌عنوان جایگزینی برای پیکان وانت معرفی شد؛ خودرویی که سال هاست در خط تولید اایران خودرو بود و همچون نیسان جونیور نقشی ثابتی را در صنعت حمل‌ونقل کشور داشت. در سال 1391 به دلیلایمن نبودن و وجود مشکلات متعددی که در پیکان وانت وجود داشت، شماره‌گذاری آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف گردید و از همین رو تولید وانت ایران خودرو نیز متوقف شد.. در انتها وانت پیکان یا همان وانت باردو در اسفندماه سال 1393 از هط تولید ایران خودرو خداحافظی کرد و ایران خودرو وانت آریسان را جایگزین آن کرد.در اسفندماه سال 1393 خط تولید وانت آریسان در جاده مخصوص کرج استارت خورد.

نقد و بررسی فضای داخلی

وانت آریسان دارای طراحی قابل قبولی در بخش کابین داراست و می‌توان گفت طرح جدید داشبورد 405 و پژو پارس را دربا کیفیت پایین تر می توان در وانت آریسان مشاهده کرد. طراحی کنسول مرکزی وانت آریسان ساده و زیبا است و ارگونومی خوبی هم دارد. جعبه‌ داشبورد بزرگ و جادار است و غربیلک فرمان دقیقا مشابه سمند جدید طراحی شده است. طراحی کابین وانت آریسان دارای هماهنگی نسبی است و بسیار بهتر از وانت باردو می باشد. کیفیت صندلی‌های آریسان بسیارپایین است . اما از نکات خوب وانت آریسان می توان به : صندلی های ارگونومیک چهار حرکته در کنار فضای مناسب داخل اتاق و امکاناتی از قبیل کولر و رادیوپخش سی دی خور.چراغ جلو لامپی با محفظه کرومی، چراغ عقب لامپی، چراغ مه شکن عقب، چراغ‌خطر سوم، چراغ سقفی، شیشه‌های برقی، رینگ‌های فولادی 15 اینچ،ستون فرمان جمع‌شونده (تلسکوپی)، سیستم کنترل بخار بنزین، کاتالیست اگزوز.
نقد و بررسی فضای داخلی

نقد و بررسی بیرون خودرو

نام آریسان یا PU1، همان پژو وانت است که تغییراتی در ظاهر آن مثل چراغ‌ها و جلوپنجره و داشبورد درون خود دارد.. طرح آیرودینامیک بدنه موجب کارایی بیشتر و مصرف سوخت کمتر می شود. از مزیت های طراحی بدنه آریسان می توان به طراحی مناسب فضای بار اشلره کرد. همچنین جانمایی مخزن گاز در زیر کفی بار، عمق بیشتر دیواره فضای بار، کوچک بودن برجستگی های دو چرخ عقب در اتاقک بار و بارگیری آسان، قابلیت حمل بار این خودرو را به شکل قابل ملاحظه ای دوچندان کرده است . وانت آریسان قابلیت نصب اتاق های مختلف برای کاربری های متفاوت را نیز دارد. واقعیت این است که وانت آریسان برپایه پلتفرم پژو 405 ساخته شده است و در طراحی نمای عقب هم به وانت پیکان شبیه است.
نقد و بررسی بیرون خودرو

نقد و بررسی رانندگی خودرو

وانت آریسان دوگانه سوز در مقایسه با وانت پیکان بسیار پیرفت کرده است و هنگام رانندگی این حس قدیمی بودن و کهنه بودن دیگر از بن رفته است و دیگر شما سوار وانتی می شوید که فرمان هیدرولیک دارد و به یک کولر خوب مجهز است. وانت آریسان ظرفیت تحمل 830 کیلوگرم بار دارد. آریسان به‌عنوان خودرویی که جانشین پیکان وانت شده، بهبود کیفیت سواری نسبت به باردو عالی است. پیشرانه 1.7 لیتری این خودرو عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و وزن بالا، تاثیر منفی زیادی روی توان حرکتی آن نگذاشته است. فرمان پذیری آریسان به‌عنوان یک وانت اقتصادی بهتر از وانت پیکان است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید آن را با پیکان وانت مقایسه کرد.
نقد و بررسی رانندگی خودرو

نقد و بررسی موتور

وانت آریسان به یک پیشرانه 1.7 لیتری 4 سیلندر و 8 سوپاپ مجهز شده است که با کد OHVG II شناخته می‌شود، این پیشرانه همان مدل استفاده‌شده در وانت باردو بوده که توانایی تولید 86 اسب‌بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه (بنزین) 73 اسب‌بخار در 5250 دور در دقیقه (گاز) و 140 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه (بنزین) 128 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه (گاز) دارد. توان خروجی پیشرانه آریسان از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود ، پیشرانه آریسان از استاندارد آلایندگی یورو 4 برخوردار بوده و سیستم انژکتوری آن از نوع پاشش چندنقطه‌ای است. شتاب صفرتا صد وانت آریسان با سوخت بنزین در حد 12.7 ثانیه و با گاز در حدود 14 ثانیه است.میزان مصرف سوخت وانت آریسان در اتوبان و مسیرهای خارج شهری برابر 6.65 لیتر در هر صدکیلومتر و 27.8 (گاز) است و در نمودار ترکیبی 9 لیتر در هر صدکیلومتر (بنزین) و 31.7 (گاز) را مصرف می‌کند.
نقد و بررسی موتور

نقد و بررسی ایمنی خودرو

با توجه به ویژگی های مناسب وانت آریسان نسبت به دیگر وانت های موجود کشور کمی می توان گفت اریسان از دیگر وانت های موجود کشور ایمن تر است وب این وانت ایرانخودرویی مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 4، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان تاشو در هنگام تصادف است .